VHIC

“En dan het moment dat iemand life in de groep gaat oefenen; iedereen kruipt een beetje terug, want een gesprek voor een groep voeren is toch wel heel anders. En dan zie je het, vervolgens laat zo’n gesprek je gewoon glimlachen!“

Mevr Tineke van Heijst Marketing & Communicatie coördinator bij VHIC

Hoe bent u terecht gekomen bij Verkoop Academie Nederland?

 

Ik ben telefonisch benaderd voor een kennismakingsgesprek met Cheryl Miskow. In dit gesprek hebben we gesproken over hoe de sales binnen VHIC op dit moment geregeld is en waar onze uitdagingen liggen. Omdat we geen echte sales afdeling hebben doen een deel van onze medewerkers de verkoop erbij (met name op rustigere tijden). Zij missen hierdoor ook de vaardigheden van goede verkopers. Omdat zij ook telefonisch klantcontact hebben en we vanaf januari gaan werken met een model van regionale relatiebeheerders wilden we deze groep mensen trainen in het maken van commerciële afspraken via de telefoon.

Met welke doelstelling(en) heeft u uw werknemers aangemeld bij een training bij Verkoop Academie Nederland?

De doelstelling was om hen te leren hoe ze een commercieel gesprek via de telefoon moeten voeren inclusief tips en tricks en een duidelijke salespitch. Ook wilden we hen over de angst om te bellen heen helpen.

 

Hoe vonden uw werknemers de eendaagse training?

De reacties waren enthousiast maar een aantal deelnemers heeft ook aangegeven het toch wel pittig te vinden en niet goed te zien hoe ze zelf een vlotte babbel en pitch in de praktijk moeten brengen en twijfelen of ze dit zullen kunnen.

Een paar reacties die ik heb ontvangen:

Ik vond de verkooptraining heel leerzaam en ik vond dat Barry ook heel enthousiast de training gaf. Zijn enthousiasme zorgde er bij mij voor dat ik vol aandacht bleef luisteren en de stof ook goed in me op kon nemen. Zijn voorbeelden inspireerde me en ik heb zeker iets geleerd van de aanpak van commercieel telefoneren.  Ik zag wel duidelijk zijn jarenlange ervaring terugkomen en soms waren zijn voorbeelden ook gewoon te gewaagd voor onze ‘beginnende telemarketeers’. Maar des al niet te min waren het wel leuke en aansprekende voorbeelden. Wel vond ik het jammer dat we weinig rollenspellen hebben gespeeld. Ook al zag ik zelf ook dat het met deze groep moeilijk op gang kwam, denk ik dat het juist wel goed was geweest om oefeningen te doen waarbij je leert bellen en ook meteen wordt bijgestuurd als het je niet zo gemakkelijk afgaat.  “

“Ik vond het een heel leuke training om te volgen, terwijl ik er vooraf een beetje ‘bang’ voor was. Ik dacht, ‘o jee, gesprekken voeren in de groep’. Bij een klant rolt er wel een verhaaltje uit, beetje meepraten met de interesse, maar als er 10 vakcollega’s naar je zitten te kijken hoe je een gesprek gaat voeren, pff, dat valt niet mee.. Barry hield steeds onze aandacht vast, waarschijnlijk door zijn spontane insteek.

En dan het moment dat iemand life in de groep gaat oefenen; iedereen kruipt een beetje terug, want een gesprek voor een groep voeren is toch wel heel anders. En dan zie je het, vervolgens laat zo’n gesprek je gewoon glimlachen!. De nadruk in de gesprekken echt wordt gelegd op het vrolijk benaderen van een persoon en dan meteen wat aardigs of leuks vragen /zeggen. Wat dat betreft was dat ook wel een beetje mijn insteek, maar dan misschien net wat te beleefd waardoor je niet door die gatekeeper komt. We weten nu de opbouw van een gesprek, ik ga ermee aan de slag, leerzaam! “

 

“Ik heb de training als zeer positief ervaren.

Hoewel Barry in zijn training nogal wat Engelse termen gebruikt, was het erg prettig om naar zijn tips, trucs en ervaringen te luisteren. Met name het aspect dat ik nog meer actief (lees het initiatief pakken) moet zijn bij telefonische contacten was voor mij een eye-opener (om ook maar een Engelse term te gebruiken).

De komende weken wil ik me zeker nog wat meer verdiepen in de theorie en zal de opgedane kennis ook zeker gebruiken bij het voorbereiden en voeren van een gesprek.

Kortom Ik vond het erg zinvol.”

Hoe ziet u dit terug in de praktijk? Gebruiken ze wat ze geleerd hebben in de praktijk? Zo ja, welke dingen?

Het is nog te vroeg om te zeggen hoe het zich zal vertalen naar de praktijk. Wel hebben dus een aantal cursisten aangegeven dat ze het wel eng vinden en twijfelen of ze het in de praktijk kunnen brengen. Mogelijk dat we hier een extra trainingsdag aan moeten wijden zodat ze het ook echt moeten doen en kunnen oefenen.

 

Zijn de gestelde doelstellingen behaald?

Ja de doelstelling om te leren hoe ze een goed commercieel gesprek moeten voeren en waar ze op moeten letten is zeker gehaald. Echter een dag training bleek voor deze groep die weinig kennis en ervaring heeft erg kort (maar dit was vooraf ook al met de trainer besproken dus geen echte verrassing).

In welke branche bent u werkzaam en hoe was de training hierop aangepast?

Ik vond dat Barry zich heel goed had ingelezen en voorbereid op de training van onze met name senior archiefmedewerkers die toch een hele aparte doelgroep vormen omdat dit doorgaans niet de mensen zijn die salesgesprekken voeren.

Kunt u aangeven welke veranderingen (of juist niet) de training teweeg heeft gebracht binnen uw organisatie en de eventuele concrete resultaten hiervan?

Het is nog te vroeg om dit aan te kunnen geven. Daar zouden we over twee maanden nog eens naar moeten kijken.

 

Zou u in de toekomst overwegen om weer zo’n training af te nemen?

Ja, ik was zeer tevreden over de training en over het enthousiasme waarmee Barry de training gaf en de manier waarop hij zich aanpaste aan de groep die hij voor zich had. Tot op heden werden sales trainingen vaak intern door collega’s verzorgd maar het helpt gewoon om hier een externe docent voor aan te trekken die ze op een andere manier kan enthousiasmeren.

Klaar voor de start?